sunnuntai 9. helmikuuta 2014

- sukelluskeskuksessa työskentely -

No niin, nyt voisin kertoa minkälaista on työskennellä sukelluskeskuksessa. Kertomukseni perustuu täysin omiin kokemuksiini Turkissa, muualla päin maailmaa tavat voivat olla erilaisia, en tiedä Egyptin, Thaimaan tai vaikka Australian sukelluskulttuurista juurikaan mitään. Toivottavasti tiedoista on kuitenkin joillekin hyötyä!

Snorklauksen opettelua

Niin kuin aikaisemmissa postauksissakin olen kertonut, olen siis ollut töissä Turkissa Fethiyessä sukelluskeskuksessa. Oma tilanteeni on hiukan erikoinen, sillä työskentelin sukelluskeskuksessa joka sijaitsee lomakylässä (hotelli siis, mutta kylän tapainen, kaikki löytyy hotellin sisältä), eli toisin sanoen me palvelimme vain hotellin asiakkaita. Olimme onnekkaassa asemassa, sillä normaalisti sukelluskeskuksilla ei ole valmista asiakaskuntaa. Yleensä Turkissa sukelluskeskukset toimivat veneissä, joilla on korkeintaan pieni toimisto maissa jossa säilytetään papereita. Usein ei sitäkään vaan kaikki toiminta tapahtuu veneessä. He etsivät asiakkaita kaduilta, rannoilta, ravintoloista, mistä vaan. Järjestävät aamulla kuljetuksen hotellista veneelle ja illalla takaisin hotelliin. Lähtö on yleensä 8-9 aikaan aamulla, ja paluu 18 aikaan illalla, riippuen vähän minkälaisia sukeltajia veneestä löytyy ja millaisia sukelluksia on tarkoitus tehdä. Toisin sanoen vene viipyy merellä melkein koko päivän.

Matkalla aamuiselle venesukellukselle

No, meillä homma meni toisin päin. Meillä oli toimisto lomakylässä, ja päätoiminta pyöri sen ympärillä. Toimistomme koostui kolmesta eri huoneesta: yksi oli myymälä jossa myytiin sukellustarvikkeita, toinen taas koulutushuone jossa järjestettiin teoriatunnit, kolmas taas toimisto jossa hoidettiin ajanvaraukset ja muut paperihommat. Lisäksi oli vielä välinevarasto jossa säilytettiin sukellusvarusteita. Näiden lisäksi meillä oli myös vene käytössämme. Toisin kuin muut sukelluskoulut, meidän veneemme ei viipynyt merellä kokopäivää. Sen sijaan meillä oli päivän aikana kaksi venesukellusta, ensimmäisen kerran aamulla kahdeksalta, toinen iltapäivällä 15:30. Tämä sopi monille asiakkaille paremmin, sillä harva haluaa viettää koko päiväänsä veneessä vain siksi että pääsee kerran sukeltamaan.

Paluu aamusukellukselta (kai työntekijätkin saa pitää hauskaa?)

Normaali päiväohjelma meillä oli melkein samanlainen joka päivä. Ensiksi oli aamusukellus veneellä, joka lähti laiturista klo 8:00. Lähtö oli siis tasan kahdeksalta, joten meidän tuli olla paikalla viimeistään 7:30 jotta saimme veneen valmisteltua. Koska meidän ''pääkonttorimme'' oli toimistossa eikä veneessä, niin myös meidän sukellusvarusteemme olivat aina toimistossa. Joten aina kun oli venesukellus tiedossa, meidän piti kantaa tarvittavat varusteet veneeseen ja sukelluksen loputtua sieltä takaisin toimistoon. Siihen kuluu aikaa, joten sen takia meidän tuli olla paikalla viimeistään puolta tuntia aikaisemmin ennen veneen lähtöä. Se tarkoitti että herätys oli aina kuudelta aamulla.

Kokeilemassa sukellusvarusteita

No, sen jälkeen kun vene saatiin valmisteltua ja lähetettyä matkaan, alkoivat toiset valmistelut. Yleensä heti kahdeksalta ei ollut vielä muita sukelluksia maalla, joten meillä oli hetki aikaa siivoilla ja järjestellä toimistoa. Toimistomme sijaitsi heti meren rannalla ja meillä oli rataköysin rajattu alue käytössämme sukelluksia varten, joten meillä oli uima-altaan kaltaiset olosuhteet, erittäin harvinaista sukelluskeskuksissa. No, mikäli meillä oli oppilaita sinä päivänä, eli sukelluskurssilaisia, heidän ensimmäinen tuntinsa oli joko yhdeksältä tai kymmeneltä aamulla.

Hengähdystauko hotellityöntekijän kanssa

Päivät meillä pyhitettiin sukelluskokeiluihin. Klo 11:30-15:00 välisenä aikana meillä pidettiin ''Holiday Dive'' nimisiä max. 20-25min kestoisia sukelluksia, jotka eivät siis ole sukelluskursseja eikä niistä saa lisenssejä, vaan ainoastaan kokeilumielessä. Jos haluaa kokeilla sukeltamista mutta ei ole varma haluaako suorittaa kurssia tai tuleeko ylipäätään pitämään sukelluksesta, kannattaa aloittaa tällaisella kokeilulla. Näitä mainostetaan joka paikassa vähän eri nimillä, ''Try Dive'', ''Try Scuba Diving'' jne, mutta tarkoitus kaikissa on sama, tutustua lajiin.

Koko perhe tutustumassa sukellukseen

Tässä välissä meidän aamulla lähtenyt veneemme on saapunut klo 10-11 välillä ja me olemme kantaneet sieltä tavarat takaisin toimistoon. Seuraava vene lähtee iltapäivällä klo 15:30, joten meidän pitää alkaa valmistelemaan sitä viimeistään noin klo 15 aikaan. Sen jälkeen kun vene on saatu lähetettyä matkoihinsa, meillä on hetki aikaa hengähtää. Iltaisin meillä harvemmin on kiireistä, kaikista kiireisimmät ajat ovat aina 8-15:30 välillä. Mikäli meillä on kurssia suorittavia oppilaita, niin heillä voi olla tunti myös iltapäivällä klo 16-18 välillä. Jos on yösukelluksia niin ne suoritetaan yhdeksältä illalla kun on pimeää, ja niihin jää päivystämään meiltä kaksi sukeltajaa, eli ei kaikkia työntekijöitä. Yleensä meillä loppuu työt siinä kahdeksan aikaan illalla, vene palaa n. klo 18, jonka jälkeen me taas kannamme varusteet takaisin toimistolle. Tämän jälkeen alkaa ilmapullojen täyttö. Päivän aikana käytetyt ilmapullot tulee täyttää uudestaan, odottamaan valmiina huomista varten. Siinä menee tunti pari, joten noin kahdeksalta pääsemme lähtemään. Jos niitä yösukelluksia on, niin pari meistä jää vielä päivystämään. Päivystykset tehdään aina kiertäen, kukin vuorollaan.

Holiday Dive meillä

Meitä oli töissä n. 8 henkilöä, joten sukellusten jakaminen päivän mittaan onnistui hyvin, kaikilla oli päivittäin n. 2-5 sukellusta, riippuen päivän tilanteesta. Työpäivä siis kesti meillä noin sen 13 tuntia, mutta niin se on monissa hommissa jotka ovat riippuvaisia turistikaudesta. 6 kuukautta painetaan täysia, 6 kuukautta levätään tai mahdollisesti lähdetään toiselle puolelle maapalloa töihin. Meillä vapaapäiviä sai silloin kun oli mahdollista, mitään viikottaisia vapaapäiviä ei ollut käytössä. Jos huomisen ohjelma näytti väljältä niin silloin annettiin vapaapäiviä, jos oli kiireistä niin silloin ei. Siihen kuitenkin tottuu, eikä työmäärä tunnu niin raskaalta kuin miltä se kuulostaa. Toki myös työn laatu vaikuttaa, jos on sellaisessa työssä josta tykkää niin silloinhan se ei edes tunnu raskaalta. Itse pidin sukeltamisesta niin paljon, että harvemmin valitin työmäärästä. Tietenkin kaikki joskus turhautuvat ja tulee raja vastaan, mutta noin yleisesti ottaen itse en kadu siellä viettämiäni vuosia.

Raskaan päivän päätteeksi viinilasilliset sukeltajien kanssa

Kiinnostaisiko ketään kuulla juttua sukeltamisesta noin ylipäätään? Minun on itse ehkä hankala tarttua mihinkään aiheeseen, siitä on kuitenkin jo sen verran aikaa että en osaa laittaa itseäni enää kokonaan sukellusta kokeilemattoman ihmisen saappaisiin. Kysykää ihmeessä jos tulee jotain mieleen, mieluusti vastailen!